Følg ESA-astronaut Andreas Mogensen

Sådan foregår det - flere detaljer

I konkurrerer med andre hold fra alle ESAs medlemslande i Europa. Aldersområdet er 11-19 år, og der er tre aldersgrupper.

Selve konkurrencen afvikles i december 2015 på ESAs tekniske hovedkvarter ESTEC i Holland, hvor vinderne får mulighed for at opleve et af rumforskningens hovedkvarterer og for at møde den danske astronaut Andreas Mogensen.

Sådan foregår det

Der er fire faser i konkurrencen, og kun de bedste går videre til næste fase.

Krav til robotten

Skal kunne flytte kasser fra et område til et andet i en simuleret miniudgave af rumstationen ISS.

Må fremstilles af (næsten) hvad som helst.

Må drives af (næsten) hvad som helst.

Skal fjernstyres trådløst.

Sådan ser konkurrenceområdet ud

 

Det går sådan her for sig

"Konkurrenceområdet er en formindsket del af rumstationen ISS. Robotten henter gods i ESAs ATV (Automated Transfer Vehicle) og afleverer det i det europæiske laboratorium Columbus. Robotten får sine instruktioner trådløst.

Robotoperatørerne kan ikke se konkurrenceområdet direkte, men har video fra fire kameraer i området, og kan modtage signaler fra sensorer på deres robot, hvis de indbygger dem.

Robotten har højest 5 minutter til at hente gods i forskellig størrelse fra ATV og aflevere det i Columbus. Som i andre spil kan der hentes bonus- og strafpoint undervejs.

Ruten indeholder blandt andet en rampe, og alle robotter skal slutte forløbet i eet stykke - der må ikke kobles (eller falde) dele af undervejs. Holdet skal være forberedt på udfald af videosignalet i op til 15 sekunder."

Tidsplan

6. februar: Tilmelding

6. marts: Videostatus

22. maj: Skriftlig status

4. september: 2. Videostatus

December: Konkurrence

Sådan vinder I

Farverige robotter med charme og personlighed får ekstrapoint. Før man får lov til at deltage i finalen for robotkonkurrencen, er der forskellige udvælgelsetrin, ligesom ved rigtige ESA missioner.

Holdene får brug for deres evner til samarbejde, til problemløsning, softwaredesign, teknisk snilde, kreative evner, rapportskrivning, marketing og opfindsomhed. Og så bliver det sjovt, spændende, svært og meget meget udviklende.